Scroll to top

Text to ChangeText to Change (TTC) is een social enterprise dat met behulp van een veelzijdig mobiel platform innovatieve oplossingen biedt voor sociale uitdagingen op het gebied van gezondheidszorg,  economische ontwikkeling, educatie en corruptie preventie. Opgericht in 2008; inmiddels actief in 17 landen in Afrika en Zuid-Amerika; reeds meer dan 16 miljoen berichten verzonden; én nu ook geselecteerd voor het IMPACT ACCELERATOR programma 2013… Tijd om nader kennis te maken! Hiervoor sprak Impact Accelerator met Bas Hoefman; één van de twee social entrepreneurs achter TTC.

De beste ideeën ontstaan of komen samen aan de bar! Maar hoe vaak overleven ze het uitslapen de volgende dag? De ingeving  -ontstaan tijdens een hockeytoernooi- om het potentieel van het snel groeiende mobiele netwerk in Afrika te benutten voor voorlichting op het gebied van gezondheidzorg, ontsprong deze schifting.

Maar ja, dan is er een goed idee…

Bas stopte zijn werkzaamheden bij ING en vertrok naar Oeganda om de markt te verkennen en enkele pilots te draaien: “wie in Afrika wil werken moet er ook echt zijn.” Ondertussen werkte TTC mede oprichter Hajo van Beijma in Nederland aan de IT-technische ontwikkeling van het bedrijf.

De eerste pilot, bestaande uit een zelfbedachte vragenlijst met 15 vragen over HIV/AIDS, werd verzonden aan 15.000 Oegandezen. In eerste instantie had de mobiele operator in Oeganda het SMS-nummer 666 aan TTC toegewezen. De combinatie van het ‘duivelsgetal’ en HIV/AIDS voorlichting in Afrika leek echter geen goed idee. Dat het SMS-nummer 777 ook nog ‘vrij’ was, is fortuinlijk maar ook indicatief voor de noviteit van de activiteiten van TTC. De pilot bleek een succes: had een hoge response rate, en beter nog, resulteerde in een verhoging van 50% in het aantal mensen dat zich liet testen.

Wat was het sleutelmoment waarop je dacht: dit gaat de goede kant op vallen?

Ondanks het succes van de pilots is het opzetten van een bedrijf natuurlijk geen aaneengesloten succesverhaal; NGO’s met koudwatervrees, technische problemen, en mobiele telefonie operators die tijd noch aandacht hebben voor zaken buiten hun eigen exponentiële groei, zijn slechts een greep uit de frustraties. Tijdens één van de vele trips naar Afrika leek de financiële situatie voor TTC enigszins uitzichtloos. Op dat moment hebben Bas en Hajo besloten om met de laatste € 5000,- een eigen mobiel platform te laten ontwikkelen. Achteraf blijkt dit een cruciale beslissing te zijn geweest die zijn vruchten heeft afgeworpen. “zelfs op dit moment bemerkte ik bij zowel Hajo als bij mezelf geen enkele vorm van twijfel in het idee of het bedrijf. Dit was in mijn ogen hét sleutelmoment.”

Waar hoopt TTC over 5 jaar te staan en wat zijn hierin de belangrijkste uitdagingen?

Text to Change illustratieOver vijf jaar hoopt TTC nog steeds marktleider te zijn en de Sociale Impact met fel groene cijfers te onderschrijven. “Met het behoud van focus als prioriteit, overwegen we wel uitbreiding naar Azië.” Het mobiele platform biedt een scala aan mogelijke toepassingen en diensten. Het is voor TTC belangrijk constant te blijven vernieuwen, maar ondertussen ook bestaande activiteiten te heroverwegen en eventueel te outsourcen. Kortom, flexibel blijven maar wel keuzes maken. Omdat TTC in de 17 landen met een relatief klein team werkt is het een uitdaging capaciteit en (grote) opdrachten te balanceren.

Het IMPACT ACCELERATOR begeleidingstraject zal zich onder andere gaan richten op de bovengenoemde keuzes en uitdagingen. Hierover later meer!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>